Test header

Terugblik innovatiebijeenkomst GeluidsreductiePlus

Provincies Noord- en Zuid-Holland testen samen slimme innovaties tegen geluidoverlast

De provincies Noord- en Zuid-Holland zijn samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) op zoek gegaan naar slimme innovaties om geluidsoverlast langs provinciale wegen te verminderen. Dit specifiek voor locaties waar bestaande oplossingen zoals stil asfalt en geluidschermen niet mogelijk of wenselijk zijn. Tijdens een bijeenkomst die we samen met hen faciliteerden op vrijdag 19 januari was de ontknoping van deze zoektocht.

Jan Harm Brouwer (Provincie Zuid-Holland) en Arnold Koopman (Level AV) gaven eerst een presentatie over het SBIR-programma en cases uit de praktijk (pdf). Daarna liepen deelnemers langs verschillende slimme innovaties voor geluidsreductie.

Winnaars geluidsreductie prijs

Innovatieve oplossingen

Elisabeth Post, gedeputeerde Mobiliteit provincie Noord-Holland: “Geweldig om te zien hoeveel slimme innovatieve oplossingen er zijn bedacht. Hier hebben wij als provincies voordeel van en ook andere wegbeheerders kunnen hiermee aan de slag.” Yde Hamstra, hoofd Milieu provincie Zuid-Holland: ”Er zit ontzettend veel kennis en innovatiekracht in de markt. Met dit soort programma’s benutten we deze kennis én stimuleren we bedrijven om te blijven innoveren.”

Oplossingen in de praktijk testen

In totaal hebben negentien ondernemers zich aangemeld en hun innovatie gepresenteerd. Vier partijen zijn geselecteerd om een prototype uit te werken: WhisstoneZV voor zwaar verkeer van 4Silence, GeluidVangrail van Movares, MD Geluidsrail van Metadecor en het lage diffractorscherm van Altena. De provincies hebben Whisstone ZV en de GeluidVangrail uitgekozen om in de praktijk te gaan testen.  

GeluidVangrailGeluidVangrail

De GeluidVangrail van Movares en Merford is te monteren op bestaande vangrails. Een plank, die onder de vangrail wordt bevestigd, reflecteert het geluid naar beneden waar het wordt geabsorbeerd in de berm. Dit levert volgens de eerste testen een daling tot maximaal vijf decibel op. Dat is vergelijkbaar met een geluidscherm van 1,5 meter hoog. De oplossing is echter vele malen voordeliger en belemmert ook het zicht van omwonenden niet. De provincie Noord-Holland gaat de GeluidVangrail waarschijnlijk testen langs de N208 bij Haarlem.

WhisstoneZV

WhisstoneDe WhisstoneZV voor zwaar verkeer is ontworpen door 4Silence. Het is een aanvulling op de betonnen Whisstone: een element dat in de berm wordt aangelegd om geluid te reduceren door het af te buigen, ook wel diffractie genoemd. De WhisstoneZV voor zwaar verkeer is van staal of gietijzer en is specifiek ontwikkeld voor het terugbrengen van laag frequent geluid dat door vrachtverkeer wordt veroorzaakt. De provincie Zuid-Holland is van plan de Whisstone ZV te testen op het tracé van de N223 in de buurt van de bebouwde omgeving van De Lier.

De vier genomineerden

Provincies Noord- en Zuid-Holland testen slimme innovaties tegen geluidoverlast:

GeluidVangrail finalist in SBIR-programma:

WhisstoneZV finalist in SBIR-programma:

MD Geluidsrail genomineerd in SBIR-programma:

Diffractorscherm genomineerd in SBIR-programma: