Test header

Hoe houd je Marken duurzaam bereikbaar? 400 scholieren geven antwoord

15 februari 2018

Eén weg verbindt Marken met het vasteland, de N518. Wat gebeurt er als deze weg wordt afgesloten voor onderhoud? Hoe zorgen we dat er in de toekomst minder onderhoud nodig is op de N518? Hoe kunnen we dit op een duurzame manier uitvoeren? De Provincie Noord-Holland, de beheerder van de weg, besloot dit voor te leggen aan de nieuwe generatie. Ruim 400 scholieren van zes Noord-Hollandse scholen pakten deze uitdaging op en presenteerden hun resultaten.

Tijdens het project doken de scholieren diep in de wereld van wegonderhoud. Eerst kregen ze een presentatie van één van de adviseurs van de Provincie Noord-Holland. Vervolgens gingen ze op excursie naar Marken. Hier verzamelden ze data door de verkeersstromen in beeld te brengen en bewoners te interviewen. Met het grote handboek wegonderhoud, de onderzoeksdata en een onbevangen blik op de weg waren alle ingrediënten aanwezig om tot een gedegen, of op zijn minst verrassend, advies te komen.

Schade aan de N518 / Scholieren met onderzoeksdata op zak wachten op de bus terug

Schade aan de N518 / Scholieren met onderzoeksdata op zak wachten op de bus terug

Tijdens de eindpresentaties kwam een grote variatie aan oplossingen voorbij.

Zelfhelend asfalt

Eén groepje had zich vooral gericht op het type asfalt dat gebruikt werd en probeerde een zelfhelend asfalt te ontwikkelen: "Wij hebben zelf asfalt gemaakt en getest en we kwamen erachter dat het makkelijk explodeert met teveel zand,"aldus Finn van het Metis Montessori Lyceum uit Amsterdam.

Eén groepje met meerdere zelfgemaakte prototypes asfalt

Eén groepje met meerdere zelfgemaakte prototypes asfalt

Marken reservaat

Een andere projectgroep van het Kaj Munk College in Hoofddorp nam het duurzaamheidscriterium wel heel erg serieus. Zij willen van Marken meteen een reservaat maken. ‘Geen mensen, geen wegen nodig, probleem opgelost toch?’ aldus Floor. Na de excursie kwamen ze erachter dat de mensen van Marken daar toch anders over dachten en dat zij graag hun huis en haard wilden behouden. Uiteindelijk kwam dit groepje daarom alsnog met een degelijk uitgewerkt plan B om Marken toch bereikbaar te houden (voor mensen).

Zelfs een monorail wordt ingeschakeld om Marken bereikbaar én aantrekkelijker te maken

Zelfs een monorail wordt ingeschakeld om Marken bereikbaar én aantrekkelijker te maken

Adviseurs onder de indruk

De beste plannen boden een goede balans tussen uitvoerbaarheid, duurzaamheid en creativiteit. Zo kwamen er een aantal ontwerpen langs met een pontonbrug en werd er scherp gekeken naar alternatieve vervoerswijzen - inclusief benodigde parkeergelegenheden, vervoer voor mensen met beperkingen en faciliteiten voor het toerisme op Marken.

- Adviseur William Romkes met scholieren in gesprek over hun ontwerp

- Adviseur William Romkes met scholieren in gesprek over hun ontwerp

De adviseurs waren onder de indruk van de diepgang en kwaliteit van veel van de ontwerpen. Thuc Vu, verkeerskundige van de Provincie Noord-Holland, over de resultaten: ‘Ze zijn echt diep in het onderwerp gedoken en komen met hele interessante invalshoeken. Het zet me opnieuw aan het denken over hoe je het onderhoud van een weg slim aan kunt pakken.’

De zes beste teams presenteren in april de resultaten tijdens de finale bij de verkeerscentrale Hoofddorp. Het beste team krijgt als prijs een zweefvliegvlucht met de Amsterdamse Zweefvliegclub.

Wil jij bijdragen aan meer instroom in weg- en waterbeheer door samenwerking met het onderwijs bij jou in de buurt? Stuur een bericht naar info@platformwow.nl en neem een kijkje bij de andere projecten van Platform WOW voor de nieuwe generatie.