Beelden zeggen meer dan 1000 woorden

27 juni 2014

Op de workshop visualisering en serious gaming had dat de slogan van de dag kunnen zijn. Allemaal beeldmateriaal, makkelijk te bedienen alsof je in een science fiction film of moderne crimi zit. Camera's aan drones waar je een heus vliegbrevet voor nodig hebt en waar privacy regelgeving om de hoek komt kijken. Real time gaming; variabelen worden ingevoerd waar je bijstaat. En dat allemaal om het ons makkelijker te maken op gebied van beeldvorming en besluitvorming, waarbij participatie vanzelfsprekend is.

In de vergaderruimte van Madurodam verwoordde Michèle Blom (directeur verkeer en wegen, IenM) het als: 'mijn droom is laten zien, horen en ruiken wat onze voorstellen betekenen. Deze wondere wereld van visualisatie is mooie kennis die we goed kunnen gebruiken voor ons programma beter benutten. Tijdens de workshop waren overheid en markt aanwezig; opdrachtgevers en opdrachtnemers. Er werden diverse filmpjes getoond met de mogelijkheden om toekomstige infrastructuur in beeld te brengen, niet alleen op birds eye niveau (op hoogte), maar ook op human eye niveau (ooghoogte); en naast de 3D ook in 2D.

Tot nu toe werd visualisatie gebruikt voor verkenningen en planstudiefasen. Vandaag werd benadrukt dat je dit in iedere fase kunt gebruiken. Je kunt de visualisatie ook in elke fase herhalen: zitten we nog op koers; zijn er variabelen veranderd, wat levert voortschrijdend inzicht op en kunnen we op basis daarvan bijsturen?

Visualisatie werd in de volgende fasen verdeeld:

  • Voorbereiding (kennis van de onderdelen);
  • Analyse (inzichten);
  • Oplossingsrichting (schets-tool);
  • Participatie (betekenis);

met de toevoeging: durven en uitproberen!

Het voordeel van deze visualisaties is dat je met een paar klikken in 1 model meteen aanpassingen kunt laten zien, waar voorheen dagenlange of wekenlange moduleringsberekeningen nodig waren. De meerwaarde is dus ook versnelling van de besluitvorming.

Door middel van real time games kunnen de belangen van alle stakeholders ter plekke ingevoerd worden. Dat past weer heel goed bij ons SOM gedachtegoed: elkaars belangen kennen en mee laten wegen in de besluitvorming.

Voor gaming werden de volgende mogelijkheden genoemd:

  • Observatie;
  • Experiment;
  • Consolidatie;
  • Strategie.

 De simulaties worden momenteel alleen voor infrastructurele ontwerpen en opleidingsdoeleinden ingezet. De wens is om een combinatie voor spoor, weg en water te ontwerpen. Ook een volgende uitdaging is om iets te kunnen ontwikkelen voor bijvoorbeeld blinden en slechtzienden.

Vanuit RWS werd e-participatie onder de aandacht gebracht. Het gaat niet alleen om de tools, maar ook het proces er omheen. Er zijn diverse aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden zoals wet-en regelgeving (privacy), gebruikersgemak, doeltreffendheid (participatie), kosten, tijd, communicatie eisen, technische eisen.

De conclusie voor het eerste gedeelte van de dag was:

visualiseren is verbinden, informeren, valideren en besparen!

Na het plenaire onderdeel volgden vier workshops in twee ronden:

  1. Hoe kun je visualisaties inzetten voor e-participatie?
  2. Gebruik van de Maptable in de praktijk
  3. Kostenbeheersing door het gebruik van visualisatietechnieken
  4. Ontwikkelen van een serious game met meerdere stakeholders

Brochure

Voor meer informatie: Aad van den Burg, tel: 088-7982535